תולדותיו של הטרקטורון
כך נולד רעיון הטרקטורון
כלי רכב לכל תנאי שטח (all terrain vehicle – ATV),
או כפי שהוא נקרא אצלנו "טרקטורון", מוגדר באופן רשמי
כ- "כלי רכב שנוסע על גלגלים בעלי לחץ נמוך, עם מושב
המחייב ישיבה פסוקה, עם כידון לשליטה בהיגוי".
כפי שניתן להבין מהשם, הוא מתוכנן לעבירות במגוון
נרחב יותר של תנאי שטח, בהשוואה לרכבי שטח
אחרים. מלכתחילה, נוצר הטרקטורון עבור חקלאים
שהיו זקוקים לכלי שיאפשר להם לתפקד בשטח
חקלאי בכל תנאי מזג אוויר ופני קרקע, ושיהיה קטן
יותר וזול יותר מהטרקטור הרגיל.
עקב כך, נועדו מרבית סוגי הטרקטורונים לנוסע אחד
בלבד. עם הזמן, נוספו דגמים המיועדים לנהג ונוסע, והם מכונים "טרקטורוני טנדם".
מרגע שניתן היה להשתמש בטרקטורונים בשניים, הם הפכו לדרך פופולארית לטיולי אקסטרים בטבע
וביצוע ספורט אתגרי, כאשר העבירות הגבוהה שלהם מאפשרת להגיע באמצעותם למקומות שקשה
להגיע אלי הם בדרכים אחרות.
טרקטורון בעל ארבעה גלגלים
חלוצת הפיתוח של טרקטורון בעל ארבעה גלגלים הייתה חברת סוזוקי, שהוציאה לשוק את הטרקטורון הראשון
בשנת 1982. רק שלוש שנים מאוחר יותר, בשנת 1985, הוצג הטרקטורון הביצועי הראשון באמת, שייצורו נמשך
לא פחות משבע שנים.
אחד היישומים היותר נפוצים של הטרקטורון הוא בתחום הרכיבה הספורטיבית, תחום השם דגש על הביצועים של
הרכב, ופחות מכך על השימושיות שלו. כדי להוביל את רוכבו להצלחה, חייב הטרקטורון הספורטיבי להיות קל
משקל, בעל עוצמת מנוע חזקה, מתלים טובים ומרכז כובד נמוך, למניעת התהפכות.
בטיחות הנסיעה בטרקטורון
תפעול הטרקטורון נעשה בדרך דומה לתפעול של אופנוע. תוספת הגלגלים מעניקה לכלי יציבות רבה יותר, במיוחד
במהירויות נמוכות. יחד עם זאת, מרגע שנכנסו הטרקטורונים הראשונים לשוק, הם השפיעו באופן חד משמעי על שיעורי
הפציעה בקרב ילדים ובני נוער. כדי לשפר את הבטיחות ולהגן על הנוסעים, בעיקר במצבים של התהפכות, נהוג להתקין
על הטרקטורוון קשת ברזל, המעניקה לכלי הרכב יציבות ומגוננת על הנוסע. בנוסף, חובה לחבוש קסדה, ורצוי מאוד
להוסיף מגינים לברכיים ולמרפקים.
טרקטורונים והשמירה על הסביבה
בכמה מהמדינות בהן נפוץ השימוש בטרקטורוני שטח, מוכרת התופעה בה חלק מרוכבי הטרקטורונים דוהרים בשטחי חקלאות פרטיים או בשטחים בעלי ערך נופי, תוך פגיעה בהם. כתוצאה מכך, יש התנגשות מתמדת בין ארגונים של שוחרי איכות הסביבה לבין רוכבי הטרקטורונים, כיוון שהראשונים חוששים מפני נזקים העלולים להיגרם על ידי הטרקטורונים לאזורים בעלי רשיות סביבתית, כמו דיונות, ביצות וכד'.
טרקטורוני שטח בתחום הנהיגה התחרותית
בארה"ב ובאנגליה יש הרבה מאוד מועדוני מירוצים שפעילותם מתמקדת במירוצי טרקטורונים.
המוכר והידוע שבמירוצים בו מתחרים טרקטורוני שטח הוא ראלי דקר. בשנת 2008 ניצח כארים דילו מתוניס באליפות העולם ברכיבת טרקטורונים, כאשר ייצג את יאמאהה.
השימוש בטרקטורון וכללי התעבורה בישראל
על פי תקנות התעבורה בישראל, כדי שניתן יהיה לקרוא לרכב שטח בשם "טרקטורון", עליו לעמוד בארבעה קריטריונים:
הוא נע על ארבעה גלגלים לפחות
אופן הישיבה עליו הוא כשרגלי הנהג פסוקות ומונחות משני צידי המושב.
ההיגוי נעשה באמצעות כידון.
הוא רשום ברישיון הרכב כטרקטורון.
ההנחיות הרשמיות לנהיגה בטרקטורון
לא ינהג אדם טרקטורון בכביש, אלא לשם חצייתו או כאשר הנסיעה היא בתחום מושב או קבוץ
מהירות הנסיעה של טרקטורון לא תעלה על 40 קמ"ש.
הנוהג בטרקטורון לא יסיע עליו אדם נוסף אלא אם קיבל היתר לכך מרשות הרישוי, וההיתר נרשם ברישיון הרכב.
לא ינהג אדם בטרקטורון ולא ירשה לאחר לנסוע עליו ללא חבישת קסדת מגן
מילה אחרונה לפני שיוצאים לדרך
טרקטורון הוא כלי בעל יכולות תנועה ייחודיות המאפשר נהיגה אתגרית בשטח. לצד תפעולו התקין חשוב להקפיד על
הנחיות הבטיחות ועל שמירת הסביבה, כדי שבסופו של יום כולם יחזרו הביתה שמחים, מלאי בוץ ומרוצים.
למרכז הזמנות ארצי, התקשרו:
0737-880-888
או היכנסו אל דף "צור קשר" – לקבלת 100 ש"ח